Το πειραγμένο λογισμικό είναι εγκαταστημένο σε 11 εκατ. αυτοκίνητα παγκοσμίως!
Με την μετοχή της Volkswagen να βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση από τη στρατόσφαιρα χωρίς αλεξίπτωτο και να χάνει επιπλέον 20% της αξίας της από χθες, με την Γερμανική εταιρία να χάνει σήμερα επιπλέον 16-18 δισ. αξίας, ο Αρμαγεδδών είναι λίγο για να χαρακτηρίσει κάποιος την κατάσταση που έχει περιέλθει η δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου.
Με την μετοχή να διαπραγματεύεται αυτήν την ώρα στα 105 δολάρια, η Volkswagen δείχνει να τα έχει χαμένα και να μην μπορεί να διαχειριστεί το σκάνδαλο μεγατόνων που έσκασε από την στιγμή που η EPA ανακοίνωσε πως η Γερμανική εταιρία έκλεβε με πειραγμένο λογισμικό που “έκλεινε” τις συσκευές περιορισμού εκπομπών ρύπων NOx όταν το αυτοκίνητο δεν ελεγχόταν για τους ρύπους του.
Χθες έγινε γνωστό πως η VW σταματά τις πωλήσεις όλων των 2.0-λιτρων TDI μοντέλων της στις Η.Π.Α και στον Καναδά (Passat, Jetta, Golf, Beetle και Audi A3) επειδή η EPA δεν χορηγεί στην VW “πιστοποιητικό συμμόρφωσης” για την πώληση των MY2016 VW Passat, Jetta, Golf, Beetle και Audi A3 με τον 2.0 TDI. Οι πωλήσεις των συγκεκριμένων μοντέλων αντιπροσωπεύουν το 20% με 25% των συνολικών ετήσιων πωλήσεων της VW στις Η.Π.Α και καταλαβαίνεις πως είναι μεγάλο πλήγμα το σταμάτημα των πωλήσεών τους. Και τα χτυπήματα δεν είναι μόνο αυτά.
Ίσως επηρεάζονται 11 εκατ. αυτοκίνητα παγκοσμίως!
Τι και αν η VW ανακοίνωσε πως θα συνεργαστεί πλήρως με τις αρχές, το Consumer Reports “υποβάθμισε” τα συγκεκριμένα TDI μοντέλα. Η VW με σημερινή ανακοίνωση της προσπαθεί να μετριάσει τις αντιδράσεις στην Ευρώπη και να αποσαφηνίσει παρατυπίες που αφορούν το συγκεκριμένο λογισμικό που χρησιμοποιείται στους 2.0 TDI κινητήρες στις Η.Π.Α. Σύμφωνα με το VW Group, οι Euro 6 TDI κινητήρες που πωλούνται στην Ευρώπη, πληρούν τις νομικές απαιτήσεις και τα περιβαλλοντικά πρότυπα που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η VW αναφέρει πως σύμφωνα με εσωτερικές έρευνες που έκανε έχει βρει πως το πειραγμένο λογισμικό “σύστημα αναστολής” έχει εγκατασταθεί σε 11 εκατ. ακόμη οχήματα του VW Group με diesel κινητήρες της οικογένειας EA 189 που έχουν ήδη διατεθεί στην αγορά, συμπληρώνοντας πως εργάζεται εντατικά για να εξαλείψει τις αποκλίσεις ανάμεσα στις πραγματικές δοκιμές και στις εργαστηριακές δοκιμές, συνεργαζόμενη με το ΚΒΑ – Kraftfahrtbundesamt (German Federal Motor Transport Authority).
Ο CEO της VW Αμερικής Michael Horn σε δήλωση του παραδέχτηκε πως:
Τα κάναμε θάλασσα. Ήμασταν ανέτοιμοι σαν εταιρία. Θα πληρώσουμε ότι πρέπει να πληρώσουμε.
Η VW συνεχίζει στην ανακοίνωσή της τονίζοντας πως για την χρηματοδότηση των ερευνών αλλά και για να ξανακερδίσει την εμπιστοσύνη των πελατών, η Volkswagen σχεδιάζει να επενδύσει πάνω-κάτω 6,5 δισ. ευρώ που θα φανούν στα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου, μειώνοντας έτσι και τα πιθανά κέρδη του VW Group για το 2015. Κλείνει δε, την ανακοίνωση της, υπογραμμίζοντας πως δεν ανέχεται κανενός είδους παραβίαση των νόμων (ξέχασε μάλλον πως αυτή ήταν που παραβίασε τον Νόμο περί Καθαρού αέρα στις Η.Π.Α εξαπατώντας ουσιαστικά την EPA), και κορυφαία προτεραιότητα του Διοικητικού Συμβουλίου είναι να κερδίσει πίσω την χαμένη εμπιστοσύνη, για να αποφευχθούν ζημιές στους πελάτες της.
Κογκρέσο, Υπ. Δικαιοσύνης, πρόστιμα και ποινικές διώξεις
Καλά μας τα λέει η VW, αλλά οι Αμερικάνοι είναι αμείλικτοι. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των Η.Π.Α ανακοίνωσε πως διεξάγει ήδη ποινική έρευνα για να δει το κατά πόσο υπάρχει ποινικό αδίκημα, με το “σύστημα αναστολής” όταν είναι κλειστό, να κάνει τα TDI μοντέλα της VW να εκπέμπουν από 10 έως 40 φορές περισσότερες εκπομπών άνω των επιτρεπόμενων ορίων. Αν αποδειχτεί πως υπάρχει ποινικό αδίκημα, τότε θα ασκηθούν ποινικές διώξεις. Ότι η VW θα αναγκαστεί να πληρώσει πρόστιμο είναι δεδομένο. Το αν θα φτάσει τα 18 δισ. δολάρια ($35.000 ανά όχημα) είναι κάτι που για την ώρα κανείς δεν μπορεί να το πει με βεβαιότητα.
Επιπλέον, η εταιρία θα μπορούσε να αντιμετωπίσει αγωγές από περιβαλλοντικές ομάδες, μετόχους και πελάτες, με τους τελευταίους ήδη να έχουν εκφράσει την επιθυμία να επιστρέψουν τα αυτοκίνητά τους πίσω, επειδή νιώθουν πως έχουν εξαπατηθεί από την VW, αλλά και να κάνουν μηνύσεις, με τις τιμές μεταπώλησης των συγκεκριμένων αυτοκινήτων να αναμένεται πως θα πέσουν κατακόρυφα.
Η VW χάνει τους καλύτερους πελάτες της στις Η.Π.Α. Ακόμη και μέχρι σήμερα, που δεν υπήρχε κάποιο σκάνδαλο, η VW δεν πήγαινε καλά σε πωλήσεις στις Η.Π.Α. Μόνο τα Golf κρατούσαν κάπως ψηλά τις πωλήσεις της εταιρίας που το 2014 πούλησε στις Η.Π.Α “μόλις” 366.970 αυτοκίνητα, με το 20%-25% των συνολικών πωλήσεων να είναι με τον 2.0 TDI κινητήρα με το πειραγμένο λογισμικό.
Στο παιχνίδι μπαίνει και το Κογκρέσο το οποίο με ανακοίνωσή του έκανε γνωστό πως το σκάνδαλο Dieselgate της Volkswagen θα αποτελέσει αντικείμενο συζήτησης. Η VW θα πρέπει να πάει σε ακροάσεις που θα πραγματοποιηθούν από την αμερικανική Βουλή των Αντιπροσώπων Εποπτείας και από την υποεπιτροπή Ερευνών. Αντίστοιχη έρευνα ανακοινώθηκε και από την Γερμανική Κυβέρνηση η οποία και θα ερευνήσει έναν πολύ μεγάλο αριθμό οχημάτων για να διαπιστώσει αν αυτά παραβιάσουν τις εκπομπές ρύπων.
Ανάκληση πολλών δισ. με αντίκτυπο ακόμη και τον CEO της
Η VW δεν θα γλυτώσει μόνο με μια ανάκληση, που απλά θα αναβαθμίσει το λογισμικό. Θα αναγκαστεί να αποζημιώσει τους πελάτες των συγκεκριμένων αυτοκινήτων με το πειραγμένο λογισμικό. Ενδεχομένως θα αναγκαστεί να επεκτείνει την εγγύηση στο σύνολο του αυτοκινήτου, ενώ ίσως θα πρέπει να εγκαταστήσει σε όλα τα οχήματα της και σύστημα ψεκασμού ουρίας (AdBlue) εκτοξεύοντας έτσι το κόστος επισκευής ανά αυτοκίνητο σε αρκετές χιλιάδες ευρώ/δολάρια.
Φήμες θέλουν τον CEO της, Martin Wintkerhorn να αντικαθίσταται τη Παρασκευή από τον CEO της Porsche, Matthias Müeller, ώστε να πάρει πάνω του, το βάρος της ευθύνης του σκανδάλου, αλλά για την ώρα εκπρόσωπος της VW αρνείται την είδηση. Το διοικητικό συμβούλιο της Volkswagen θα πρέπει να πάρει μέσα στις επόμενες ημέρες εξαιρετικά επώδυνες αποφάσεις, και ένα σχέδιο διαδοχής του CEO ίσως θα ήταν εκείνο που θα μπορούσε να δώσει στους επενδυτές και στους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς, την εμπιστοσύνη που χρειάζονται για να συνεχίσουν με την εταιρεία. Από την πλευρά του, ο Martin Winterkorn το μόνο που έχει ανακοινώσει για την ώρα, είναι μια εξωτερική έρευνα για το θέμα.
Η απάτη
Το σκάνδαλο δεν μπορεί να συγκριθεί με τα αντίστοιχα προβλήματα ανακλήσεων που έχουν εμφανιστεί τα προηγούμενα χρόνια σε άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η GM κατηγόρησε την “παλιά GM” και τον προμηθευτή της, για τους ελαττωματικούς διακόπτες ανάφλεξης, η Honda έδωσε όλη την ευθύνη στην Takata για τους ελαττωματικούς αερόσακους, με την Toyota να κατηγορεί τον προμηθευτή της για τα προβληματικά πεντάλ του γκαζιού. Η VW όμως δεν έχει κανέναν να ρίξει πάνω του το βάρος της απάτης, πέρα από τον ίδιο της τον εαυτό. Η VW με την απάτη αυτή ήθελε να δώσει τους πελάτες της την καλύτερη απόδοση και την μεγαλύτερη χιλιομετρική απόδοση με όσο το δυνατόν χαμηλότερο κόστος.
Γιατί όμως η VW θέλησε να εξαπατήσει την EPA με το πειραγμένο λογισμικό της; Ας μιλήσουμε λίγο για την ουρία. Προκειμένου να πληρούν τις αυστηρότερες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων, που τέθηκαν σε ισχύ το 2008, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να προμηθεύουν τα αυτοκίνητα diesel τους με τους ντεπόζιτα που μέσα τους μπαίνει ένα υγρό με βάση την ουρία -ίσως το γνωρίζεις ως “AdBlue” που μειώνει τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Αρκετοί diesel κινητήρες της Audi, BMW και Mercedes, χρησιμοποιούν ένα τέτοιο σύστημα, αλλά η VW και η Audi δήλωνε πως ο 2.0-λιτρος τετρακύλινδρος κινητήρας για τα μικρότερα μοντέλα της ήταν σε θέση να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις χωρίς σύστημα ψεκασμού ουρίας.
Αυτό τελικά γινόταν με το πειραγμένο λογισμικό που είχε έναν εξελιγμένο αλγόριθμο που ήταν προγραμματισμένο να ανιχνεύει πότε το αυτοκίνητο βρίσκεται υπό επίσημη δοκιμή μέτρησης των εκπομπών του, ενεργοποιώντας μόνο τότε, πλήρως το σύστημα ελέγχου εκπομπών των ρύπων, έτσι ώστε κατά τη διάρκεια του τεστ, να παραχθούν όσο γίνεται χαμηλότερες τιμές εκπομπών ρύπων. Ο πλήρης έλεγχος του συστήματος εκπομπών ρύπων κλείνει κατά τη διάρκεια των κανονικών οδηγικών συνθηκών από τους κατόχους των αυτοκινήτων, κάνοντας τα αυτοκίνητα να ρυπαίνουν περισσότερο από όσο αναφέρει ο κατασκευαστής. Για την ώρα δεν είναι γνωστό το κατά πόσο αντίστοιχο λογισμικό χρησιμοποιούν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Η EPA έχει ξεκινήσει έρευνες για το θέμα.
Πως έσκασε όμως το θέμα; Η VW κατάφερνε και περνούσε στις εργαστηριακές μελέτες του CARB (California Air Resources Board) που μετρούσε τις εκπομπές ρύπων μέσω OBD θύρας, αλλά απέτυχε στις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες, εκεί όπου οι εκπομπές ρύπων μετρώνται από την εξάτμιση. Η EPA και η CARB ζήτησαν εξηγήσεις από την VW, με τους μηχανικούς τους να μην πείθουν. Έτσι ξεκίνησε η έρευνα και αποκαλύφθηκε η απάτη.
Σίγουρο είναι η αξιοπιστία της VW έχει κλονιστεί σε τεράστιο βαθμό και έχουμε πολύ δρόμο μπροστά μας για να ξεκαθαρίσει η υπόθεση. Η δική σου άποψη για το θέμα ποια είναι;
Πηγή: autoblog.gr